Spring naar inhoud
logo

Tilburg

Privacyverklaring

Laatste wijziging privacystatement: 17 december 2024.
De gemeente Tilburg vindt uw privacy belangrijk en behandelt persoonlijke gegevens vertrouwelijk en volgens de wet.

Dat betekent dat gegevens alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor u ze geeft. De gemeente bewaart uw gegevens niet langer dan nodig is.
In deze verklaring staat hoe de gemeente Tilburg omgaat met privacygevoelige gegevens.

Privacy

Privacy is een mensenrecht dat is vastgelegd in onze Grondwet. In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) staat hoe we in Europa de bescherming van persoonsgegevens moeten waarborgen.

Persoonsgegevens

Persoonsgegevens bevatten informatie die herleidbaar is naar een persoon. Denk aan zaken als (e-mail)adres, telefoonnummer of rekeningnummer. De gemeente Tilburg verwerkt persoonsgegevens om u goed van dienst te kunnen zijn en bij de uitvoering van wettelijke en publieke taken. Met verwerken van persoonsgegevens wordt onder andere bedoeld dat ze verzameld, opgeslagen of geraadpleegd worden.

Lees meer over gegevens die we verzamelen via deze website.

Waar worden uw gegevens voor gebruikt?
Gemeente Tilburg verwerkt niet meer gegevens dan nodig. Als u bijvoorbeeld uw naam en adres invult voor de aanvraag van bepaalde informatie, worden deze gegevens niet gebruikt om u andere informatie te sturen. Ook worden gegevens niet zomaar gedeeld met andere organisaties. In de volgende situaties verwerkt de gemeente persoonsgegevens:

  • Wanneer de gemeente een wettelijke grondslag heeft. Dat zijn:
    • toestemming
    • overeenkomst
    • wettelijke verplichting
    • gerechtvaardigd belang   
    • publiekrechtelijke taak
  • Afhandelen van aanvragen via contactformulieren op de website.
  • Contact leggen (schriftelijk, per e-mail of telefonisch).
  • Sturen van nieuwsbrieven, op verzoek van de ontvanger.
  • Ter ondersteuning van diensten die u wilt afnemen of hebt afgenomen.
  • Voor statistieken en het verbeteren van het gebruik van de website (zie ook cookies)
  • Waar worden uw gegevens verwerkt
  • Gegevens worden op servers binnen Nederland verwerkt. 

Toestemming
Soms is uw toestemming nodig voor de verwerking van uw persoonsgegevens. De gegevens worden alleen voor dat doel gebruikt waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was. Als het toch nodig blijkt dat de gegevens ook voor andere doeleinden gebruikt worden, krijgt u daar informatie over. U bent altijd vrij om toestemming te verlenen of te weigeren. Als u weigert wordt u nog steeds geholpen. Als u wel toestemming geeft, mag u deze weer intrekken wanneer u wilt.

Beveiliging om uw gegevens te beschermen

De gemeente neemt beveiligingsmaatregelen om uw gegevens te beschermen. Zo krijgen alleen bevoegde medewerkers toegang tot deze gegevens. Zij hebben dit nodig om hun werk uit te kunnen voeren. Bovendien heeft iedereen die werkt bij de gemeente Tilburg een geheimhoudingsplicht en een integriteitsverklaring ondertekend. Voor gemeenten zijn landelijke afspraken gemaakt op het gebied van beveiliging. Kijk op de website van de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten voor meer informatie. Van onze partners en leveranciers eisen wij hetzelfde niveau van beveiliging.

Veilig extern mailen

Als medewerkers van de gemeente persoonlijke en vertrouwelijke informatie per mail willen of moeten versturen, doen ze dat via een veilige e-mail oplossing. Deze oplossing is direct en veilig gekoppeld aan Outlook in de digitale werkomgeving van de medewerkers. Deze oplossing zorgt voor de beveiliging van persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie. De afzender van een mail met privacygevoelige informatie kan een e-mail veilig versturen vanuit de Outlook-omgeving, in de vorm van een slotje. Wanneer de ontvanger van de veilig verstuurde mail deze mail wil openen, moet daarvoor een authenticatiemethode ingesteld zijn. Deze oplossing zorgt ervoor dat het risico dat ongewenste partijen of robots ongewenst toegang krijgen tot persoonlijke en vertrouwelijke informatie minimaal is.

Uw rechten volgende de AVG

Volgens de wet (AVG) heeft u recht op:  

  • Inzage van de gegevens die bij ons bekend zijn. U kunt een inzageverzoek indienen (DigiD verplicht) via het webformulier inzageverzoek. Dat vindt u via onderstaande link. De gemeente Tilburg behandelt uw verzoek binnen 1 maand. Open het webformulier inzageverzoek
  • Informatie over de manier waarop uw gegevens worden verwerkt.
  • Correctie, aanvulling en afscherming van uw gegevens.
  • Een verzoek aan de gemeente Tilburg om uw gegevens te verwijderen als de gemeente geen legitieme reden heeft de gegevens langer te verwerken.
  • Het maken van bezwaar tegen het gebruik van uw persoonsgegevens.
  • Het indienen van een klacht als u ontevreden bent over de manier waarop uw persoonsgegevens verwerkt worden. U kunt dat doen bij de gemeente via de pagina contact. U kunt ook terecht bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wijzigingen

De gemeente Tilburg kan de privacyverklaring wijzigen. De datum van de laatste wijziging staat bovenaan deze pagina.

Contact

Op www.tilburg.nl staat een uitgebreider privacystatement met daarin ook zaken zoals bijvoorbeeld het gebruik van bodycams en onze chatbot.

Neem contact op met de Functionaris gegevensbescherming als u vragen of opmerkingen heeft over hoe de gemeente Tilburg omgaat met privacy en het verwerken van persoonsgegevens.

Gemeente Tilburg
T.a.v. Functionaris gegevensbescherming
o.v.v. Privacystatement
Postbus 90155
5000 LH Tilburg
privacy@tilburg.nl

Login om verder te gaan




refresh

Cancel